Nortura styrker markedsreguleringen

(11.04.25) Norsk egg- og kjøttråvare (NOEK) er Norturas nye enhet for markedsregulering. – Tydeliggjør ytterligere skillet mellom den kommersielle delen av Nortura og oppdraget vårt med markedsregulering, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.

Konsernsjef Anne Marit Panengstuen og Rolf Gjermund Fjeldheim, direktør Norsk egg- og kjøttråvare

Konsernsjef i Nortura, Anne Marit Panengstuen og Rolf Gjermund Fjeldheim, direktør Norsk egg- og kjøttråvare

Nortura eies av 15 500 bønder. Selskapet har rolle som markedsregulator for egg, svin, storfe og lam, en jobb som utføres på vegne av myndighetene og norske bønder. Markedsreguleringen er uavhengig av selskapets kommersielle virksomhet.

Nå opprettes enheten Norsk egg- og kjøttråvare. Den nye enheten har som oppgave å utarbeide prognoser, foreslå tiltak for markedsbalanse og ivareta mottaks- og forsyningsplikt. Enheten skal likebehandle Nortura og konkurrenter som benytter seg av forsyningsplikten. I tillegg vil NOEK også ha kontakten med industrikunder, oppfølging av bestillinger og salg av helslakt og egg. Lederen av NOEK vil ikke være en del av Norturas konsernledelse.

Konsernsjef Anne Marit Panengstuen understreker at jobben Nortura gjør som markedsregulator holder dokumentert høy kvalitet og er konkurransenøytral. Samtidig mener hun det er viktig å møte nye forventninger fra samfunnet og kunder. Dermed ble det naturlig å flytte markedsreguleringen gjennom Nortura Totalmarked ut av råvaredivisjonen og over i en egen enhet.

– Det har blitt et behov for en enda tydeligere rolle- og ansvarsdeling mellom markedsregulatorrollen og vår kommersielle drift. Opprettelsen av Norsk egg- og kjøttråvare gir økt tydelighet og gjennomsiktighet, styrker troverdigheten og gir bedre forutsetninger for å levere på samfunnsoppdraget, sier konsernsjefen.

Rolf Gjermund Fjeldheim er direktør for den nye enheten. Han kommer fra stillingen som direktør for bransje og marked i Nortura. Fjeldheim har dermed tett dialog med de over 200 selskapene som handler råvarer fra Nortura på forsyningsplikten.

– Det er en glede å ta fatt på denne viktige jobben. Det er et viktig mål for Nortura å ha fornøyde kunder, det gjelder selvfølgelig også våre kunder som handler på forsyningsplikten, sier Fjeldheim og understreker videre:

– Nå ser jeg fram til å bygge videre på det gode arbeidet som er gjort. Vi må jobbe knallhardt hver dag for å sikre at myndighetene, bøndene og samfunnet for øvrig har tillit til jobben vi gjør.  Markedsordningene er avgjørende for å sikre folk tilgang på norsk mat, landbruk i hele landet, og at bonden er garantert avsetning av sin produksjon. 

 

Faktaboks: Markedsregulering

Målet med markedsregulering

  • Nortura er tildelt rollen som markedsregulator for egg, svin, storfe og lam, en jobb som utføres på vegne av myndighetene og norske bønder. 
  • Målet med markedsreguleringen er å sikre forbrukerne tilgang på norsk mat og bøndene økonomisk forutsigbarhet, og å balansere markedet.
  • Markedsreguleringen skal sikre bøndene stabil avsetning og stabile priser i tråd med jordbruksavtalen.

Rollen som markedsregulator innebærer tre tydelige plikter for Nortura.

  • Mottaksplikt: Alle bønder som ønsker det kan selge egg, svin, storfe og lam til Nortura.
  • Forsyningsplikt: Gi alle aktører i bransjen samme dekningsgrad av norsk reguleringsvare, som helt slakt og egg. Dette gjør det mulig å drive foredlingsindustri uten å være avhengig av egne produsenter.
  • Informasjonsplikt: Alle aktører i bransjen får den samme informasjonen til samme tid. Dette er viktig for å opprettholde like konkurransevilkår.

Markedsregulator har flere verktøy for å sikre balanse i markedet:

  • Prognoser for tilbud og etterspørsel av kjøtt og egg hjelper med å planlegge produksjonen.
  • Fryselagring av kjøtt i situasjoner med overskudd reduserer tilførsel til markedet, kraftige prisfall og matsvinn.
  • Markedsregulator kan anmode myndighetene om å redusere toll på varer det er underskudd av, for å unngå prisøkninger og sikre tilgang.

Relatert informasjon