Spamfilter i online.no kan stoppe ditt avregningsbrev fra Nortura

(09.05.25) Nortura har gjort tiltak for å gjøre e-poster med vedlegg mer unike, blant annet lagt til avregningsnummer og navn. Dette har fungert godt og gjort at vi har unngått at slike e-poster tolkes som spam og går i søppelboks. I mars oppstod det igjen nye problemer, og mange har kontaktet oss.

Mottar du ikke avregningsbrev eller faktura fra Nortura på din online.no e-post er vår anbefaling at du går inn på webmail og sjekker Spam-innstillingene dine.

Telenor har bekreftet at våre e-poster blir sendt til produsentenes e-postservere, men e-postene kommer likevel ikke frem til din Telenor Online postboks. Årsaken er at Spam-filteret til Telenor er veldig strengt, og som standard slettes e-poster Telenor flagger som potensiell spam. 

Hva må du gjøre

Hvorfor Telenor klassifiserer e-postene våre som spam vet vi ikke, men for å forsikre deg om at epostene blir levert kan du gjøre følgende:

  • Logg deg på Telenor Online webmail
  • Klikk på Innstillinger (tannhjul)
  • Klikk på Spam
  • Klikk på Filtereffekt og sett denne til «Tagg og Lever» om du vil ha epostene levert direkte til din postboks eller «Karantene». Velger du «Karantene» havner epostene i mappen for Søppelpost.

Legg gjerne til avregning@nortura.no og faktura@nortura.no under «Pålitelige avsendere» også. Det kan redusere risikoen for at epostene klassifiseres som spam. 

Ditt valg

Velger du å sette «Standard» på filterstyrke vil du sannsynlig få mer spam e-post, men «Tagg og lever» filtereffekt blir disse merket med ***************SPAM****************.

Det er viktig at det ikke er satt til Filtereffekt = Slett.  Da vil e-post som stoppes i spam-filteret bli automatisk slettet uten at du som mottager ser e-posten senere.

Noen visninger av filter:

Under er bilder tatt fra en online.no webmail og innstillingene som er mulige under «Filtereffekt» under SPAM-innstillinger:

Klikk på bildet for større visning

Alternativt kan man velge «Karantene», men dette anbefales ikke uten at du jevnlig sjekker SPAM-boksen (søppelboksen):

Klikk på bildet for større visning

Ved valg av «Karantene» vil SPAM-merket epost havne i SPAM boksen din, du må da manuelt flytte den før den automatisk slettes (sannsynlig 2 uker):

Klikk på bildet for større visning

Se også artikkelen Får du e-post fra Nortura?

 


 

Relatert informasjon