Det er ikke lov å levere merkeløse og feilmerket storfe til slakt

(Oppdatert 23.09.24) Dyr uten øremerker eller med feil øremerker utgjør en fare for mattrygghet og sporbarhet. Mattilsynet strammer inn krav til dokumentasjon for storfe uten øremerker. Fra mandag 30. september økes derfor gebyret for merkeløse dyr fra kr 500 til kr 1000.

Ku på fjøset. Foto: Håvard Hanasand, Moxey

Storfe uten øremerker og/eller tilstrekkelig med dokumentasjon vil defineres som merkeløse storfe ved ankomst på slakteriet. Det innebærer et gebyr på kr 1000 pr storfe for å dekke administrative kostnader i forbindelse med innhenting av dokumentasjon, og for at slaktet kan benyttes til ordinær produksjon og unngå kassasjon.

Nortura får ikke verdiutnyttelse av hele dyret ved manglende dokumentasjon. Tilleggsytelser i spesialvarestrømmer vil derfor bortfalle for merkeløse storfe.

Offentlig regelverk stiller krav til merking og registering av slaktedyr for at slakteriene skal kunne sikre at forbrukeren får trygg mat. Øremerkene på dyra er sammen med matkjedeinformasjon (MKI) grunnlaget for å kunne kontrollere dyrets helsehistorikk og veterinærbehandlinger. Produsent har en avgjørende rolle for å ivareta mattryggheten ved å være ansvarlig for at dyra er korrekt merket.

Innmelding

Storfe som sendes til slakt skal være innmeldt innen fristen for å kunne kontrollere matkjedeinformasjon og være merket med to leselige øremerker som er registrert Husdyrregisteret.

Dyr som likevel blir sendt til slakt uten korrekt merking eller etter siste frist for kontroll av matkjedeinformasjon, kan bli avvist og kassert av Mattilsynet. Produsent får ikke oppgjør for dyr som blir kassert. Ikke bare medfører dette et økonomisk tap for produsent, men slakteriet risikerer å sanere dagsproduksjoner av varestrømmer på grunn av manglende sporbarhet. Produsent må bestille erstatningsmerker og merke dyret med erstatningsmerke før dyret sendes til slakteriet.

Mattilsynet strammer inn krav til dokumentasjon for storfe uten øremerker: Er dyret krevende å merke på nytt uten å risikere liv og helse, kreves det at følgende informasjon sendes med sjåføren inn til slakt:

  • Egenerklæring hvor dyret er ført opp med fullt merkenummer, beskrivelse av dyret: kjønn, rase, spesielle kjennetegn. Informasjon om hvorfor dyret ikke er merket på nytt skal påføres egenerklæringsskjema.
  • Erstatningsmerker i pose
  • Bilde av dyrene (kan også sendes til medlem@nortura.no
  • Kopi av helsekort over dyr som har vært behandlet siste 12 mnd i besetningen- digitalt eller manuelle kort
  • Kopi av dyreholdjournal på det aktuelle dyret
  • Registrere at dyret er sendt til slakt i husdyrregisteret (kan gjøres via Storfekjøtt- eller Kukontrollen)

Godkjennes ikke dokumentasjonen av Mattilsynet, fattes vedtak om kassasjon med 24 timers klagefrist dersom de vurderer at dyret ikke er sporbart.  

Storfe med ett øremerke

For storfe med ett øremerke er det viktig å sende med egenerklæringsskjema pr dyr. Skjema må inneholde en så god beskrivelse av dyret som mulig slik at en kan skille det ut fra en flokk. Skjema sendes med sjåføren. Ta bilde av dyret som viser øremerke nr. som kan brukes til dokumentasjon ved spørsmål fra Mattilsynet, om det ene øremerket faller av under transporten.

Ved levering av flere storfe med ett øremerke vil produsent følges opp av Nortura medlemssenter i etterkant. Er leveringer med merkeløse dyr gjentagende, vil din rådgiver kontakte deg.  

 

Hva blir definert som merkeløst dyr:

  • Dyr uten merker
  • Dyr med merker som ikke er registrert i Husdyrregisteret
  • Dyr med individmerke tilhørende annet dyr
  • Øremerker som ikke er godkjent av Mattilsynet, f.eks. hvite merker og håndskrevne merker

Hva kan du som produsent gjøre om dyret har bare ett merke:

  • Bestille erstatningsmerke hos OS ID / Animal Health. Gi beskjed om at det hastebestilling, så vil du få raskt tilsendt erstatningsmerke.
  • Har dyret mistet ett øremerke rett før hentetidspunkt og har igjen kun ett øremerke, fylle ut egenerklæringsskjema som du sender med sjåfør.

Hva kan du som produsent gjøre om dyret mangler begge øremerker eller har uleselige merker eller merker som ikke er registrert i husdyrregisteret:

  • Ikke send dyret.
  • Bestille erstatningsmerke hos OS ID / Animal Health. Gi beskjed om at det hastebestilling, så vil du få raskt tilsendt erstatningsmerke.

Det hender at det kommer dyr inn til slakt som er innkjøpt, og hvor det er satt inn ett besetningsmerke av kjøper. Dette merket må tas ut før levering slik at det ikke er noen tvil om hvilket dyr som leveres!