Nortura økte volumet av nøkkelhullsprodukter
(25.05.23) I 2022 økte Nortura det totale volumet av nøkkelhullsmerket mat fra 21% til 22%. Samtidig har Nortura nådd målet om 30% reduksjon av salt i sine produkter.
– Vi er veldig fornøyde med å ha nådd målet vi satt oss. Dette er en milepæl! Måloppnåelsen kommer som resultat av et godt arbeid med gradvis reduksjon av salt over tid, sier Guro Waage, Fagsjef for ernæring i Nortura.
Nortura har gjennom intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, som er et samarbeid mellom matbransjen og helsemyndighetene, forpliktet seg til reduksjon av mettet fett og salt i sine produkter.
PRIOR er ledende på nøkkelhullsmerkede produkter
Nøkkelhullet er myndighetenes merkeordning som skal gjøre det enklere å ta sunnere valg, og som signaliserer mindre fett, sukker og salt, og mer fiber og fullkorn.
PRIOR er i dag en av Norges ledende aktører på nøkkelhullsmerkede produkter, og tall for 2022 viser at hele 64% av PRIORs totale antall produkter i storkjøkken og dagligvare i 2022 var nøkkelhullsmerket.
– Vi er stolte av å skape så mange varierte produkter som bidrar til bedre folkehelse. PRIOR jobber kontinuerlig med å skape nye, sunnere produkter og i vi fortsetter med dette arbeidet fremover, gjennom satsinger på enda flere gode og sunne kylling- og kalkunprodukter, sier Lise Kjær Kristoffersen, Markedsdirektør i PRIOR.
Blant PRIORs produkter som selges i dagligvare, er antall nøkkelhullsprodukter nærmere 80%.
Ettersom det ikke finnes en kategori for skall-egg i nøkkelhullsforskriften, medregnes ikke PRIOR egg i beregningene på nøkkelhull. Produkter som inneholder egg, er inkludert i tallene.
Nortura innførte i 2021 et nytt rapporteringssystem.
Flest nøkkelhullsmerkede produkter
– Nortura skal være den leverandøren av matvarer som tilbyr flest nøkkelhullsmerkede produkter. Vi skal utvikle sunnere alternativer for våre mest populære produkter. Dette er ambisiøse mål, men vi opplever at dette er noe hele organisasjonen jobber målrettet mot, sier Waage.
Nøkkelhull er en felles nordisk merkeordning. I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen.
– Vi er ikke i mål enda, men heldigvis på god vei. Vi øker antallet med Nøkkelhullsmerkede produkter hvert eneste år. I 2023 vil vi fortsette denne satsingen, sier Waage.
Tett samarbeid med myndighetene
I 2021 forlenget Nortura intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Dette er et samarbeid mellom matbransjen og helsemyndighetene for bedre kosthold i befolkningen. Nortura forplikter seg gjennom denne avtalen til å redusere salt og mettet fett i sine produkter.
– For oss er denne avtalen en fortsettelse av det gode samarbeidet vi har med helsemyndighetene om å bidra til bedre helse for folk flest. Gjennom å signere avtalen fortsetter Nortura å ta et samfunnsansvar for å utvikle produkter som er sunnere og bedre for den norske befolkningen – noe som vi er veldig glade for å kunne bidra til, sa konsernsjef Anne Marit Panengstuen da avtalen ble signert i 2021.
For å bidra til å nå målene i intensjonsavtalen, har Nortura satt seg mål om 7% reduksjon av mettet fett, og at alle produkter skal være i tråd med veiledende saltlister, innen 2030.
Produkttiltak som har bidratt til reduksjon av salt og fett:
- PRIORS grillede kyllingprodukter har medført en reduksjon på over 20 tonn salt de siste tre årene. Dette tilsvarer to lastebiler med salt.
- Gilde lanserte i 2022 flere nye nøkkelhullsmerkede produkter, blant annet Gilde Grilla pålegg. Serien Gilde Go’ & Magrere bidro i 2022 til et redusert fettkonsum på 25 tonn, i forhold til de originale produktene. Kategorien pølser ga en reduksjon på 16 tonn alene.