Nortura økte antall Nøkkelhullsprodukter
(21.04.22) I 2021 økte Nortura volumet av Nøkkelhullsprodukter fra 18% til 19,3%. Dette er et resultat av en større satsning på sunnere produkter, der fjorårets lansering av serien Gilde lyst kjøtt var en viktig bidragsyter. Innen 2030 skal 50% av Norturas salgsvolum for egne merkevarer være Nøkkelhullsmerket.
Nortura, som eier merkevarene Gilde og Prior, er en av Norges ledende aktører på Nøkkelhullsmerkede produkter. I dag er godt over halvparten av Priors varer i dagligvare nøkkelhullsmerket. Dette er et resultat av en langvarig satsning på sunnere produkter.
– Vi har 84 produkter med nøkkelhullsmerke på dagligvaremarkedet, og er stolt over å skape varierte produkter som i tillegg er sunne. Vi jobber kontinuerlig med å skape nye, sunne produkter. I tillegg er vi opptatt av å gjøre våre eksisterende favoritter enda sunnere. I 2022 fortsetter vi med dette arbeidet gjennom Priors satsinger på enda flere gode og sunne kylling- og kalkunprodukter, sier Lise Kjær Kristoffersen, Markedsdirektør i Prior.
Også Gilde har de siste årene arbeidet med å utvikle flere Nøkkelhullsprodukter.
– Produktserien «Gilde Go’ & Magrere» er vår egen serie med produkter som er sunnere varianter enn originalen. Med høyt kjøttinnhold og aldri mer enn 9% fett, er nesten alle produktene i serien nøkkelhullsmerket. I 2021 lanserte vi også serien «Gilde lyst kjøtt» med nøkkelhullsmerket. Serien består av renskåret svin, som inneholder lite fett og mye proteiner, sier markedsdirektør i Gilde, Nina Rishovd Stavenæs.
Ambisiøse mål
– Nortura skal være den leverandøren av matvarer som tilbyr flest Nøkkelhullsmerkede produkter, og skal utvikle sunnere alternativer for våre mest populære produkter. Dette er ambisiøse mål, men vi opplever at dette er noe hele organisasjonen jobber målrettet mot, sier direktør for trygg mat og dyrevelferd i Nortura, Hanne Steen.
Nortura er ett av markedets største kjøttleverandører. Nøkkelhull er en felles nordisk merkeordning. I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen.
– Vi er ikke i mål enda, men heldigvis på god vei. Vi har en økning av antall nøkkelhullsprodukter hvert eneste år. I 2022 vil vi fortsette denne satsningen på sunne råvarer, sier Steen.
Tett samarbeid med myndighetene
Fra nyttår forlenget Nortura Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Dette er et samarbeid mellom matbransjen og helsemyndighetene for bedre kosthold i befolkningen. Nortura forplikter seg gjennom avtalen til å redusere salt og mettet fett i sine produkter.
– For oss er denne avtalen en fortsettelse av det gode samarbeidet vi har med helsemyndighetene om å bidra til bedre helse for folk flest. Gjennom å signere avtalen fortsetter Nortura å ta et samfunnsansvar for å utvikle produkter som er sunnere og bedre for den norske befolkningen – noe som vi er veldig glade for å kunne bidra til, sa konsernsjef Anne Marit Panengstuen da avtalen ble signert i fjor.
Gjennom intensjonsavtalen har Nortura satt seg mål om 7% reduksjon av mettet fett og 30% reduksjon av salt fram til 2025.