Nyheter - Alle nyheter

Du finner også nyhetsartikler under "Siste nytt" på dyreslagene som er spesifikke for hvert dyreslag. Ellers er et godt tips å logge inn og besøke fagbibliotekene om du er ute etter fagartikler.

  • PRIOR og Felleskjøpet Agri girer opp norsk fôr-satsing: 90% norske råvarer i kyllingfôret

    (23.11.22) Etter to år med pilotprosjekt for å øke andelen av norske ingredienser i kyllingfôret, går man nå inn for å utvide prosjektet ytterligere. Prosjektet, som er et samarbeid mellom Nortura og flere fôraktører, viser at soya kan erstattes med norske råvarer. Nortura og PRIOR har de to siste årene kjørt et prøveprosjekt der målet er å øke andelen norske råvarer i kyllingfôr.

  • Fra Fællesslagteriet til Nortura

    Oppstarten på Løren den 15. november 1911 er starten på en historie om hvordan bøndene steg for steg jobbet seg inn i det norske markedet ved å utvikle en integrert verdikjede og merkevarer basert på tilførsler fra gårder i hele landet.

  • Prognosen – nedjustert salg av storfe og svin i 2023

    (16.11.22) Prognosen for salg er usikker på grunn av husholdningenes reduserte kjøpekraft. Salget av storfe og svin er noe nedjustert i den reviderte prognosen for 2023. Tiltaket med midlertidig opphold hos noen produsenter bringer eggmarkedet om lag i balanse i 2023.

  • 100 år med kjøtt på Løren

    Med hatt og slips fulgte bøndene dyra til slakt og ugifte pølsemakere hadde eget pensjonat. Mye har forandret seg, men noe er også det samme fra tiden bøndene bestemte seg for å bygge slakteri på Løren.

  • Regler for bytte av storfeindivid

    (Oppdatert 11.11.22) Dersom du må levere andre storfe enn opprinnelig var innmeldt, må Nortura Medlemssenter varsles senest kl. 08 virkedagen før henting.

  • Kjøttets tilstand 2022

    (01.11.22) Torsdag 27. oktober var det digital lansering av Kjøttets tilstand 2022 - Animalias årlige statusrapport over sentrale deler av norsk egg- og kjøttproduksjon.

  • Gilde er markedsleder på spesialpølser i 2022

    (28.10.22) Gilde Pølsemakerens Beste, som ble lansert tidligere i år, har på kort tid blitt svært godt mottatt hos forbrukerne. Pølsene gjør at Gilde tar en posisjon som markedsleder på spesialpølser, viser ferske markedstall fra Nielsen.

  • Kostnadsvekst gir Nortura svakt tertialresultat

    (27.10.22) Nortura har en omsetningsvekst på over en milliard kroner så langt i år, men resultatet ødelegges av et kraftig fall i dagligvaresektoren og en historisk prisvekst på strøm, transport og andre innsatsfaktorer. Nortura iverksetter umiddelbare og kraftfulle tiltak.