Nortura viser stabilitet i andre tertial
(17.10.24) Nortura oppnådde et EBITDA-resultat på 301,5 millioner kroner i andre tertial 2024, som er en forbedring på 34 millioner kroner sammenlignet med fjoråret. Omsetningen flatet ut med en nedgang på 1 %, hvor dagligvaresalget av rødt kjøtt holder seg stabilt, men lavere industrisalg og underskudd på egg trekker omsetningen ned.
Til tross for EBITDA-forbedringen viser resultatet før finansposter, skatt og avskrivninger et underskudd på 5 millioner kroner i andre tertial. Hittil i år har Nortura et samlet underskudd på 198 millioner kroner før skatt, mot et underskudd på 13 millioner kroner i samme periode i fjor. Hovedforklaringen er at resultatet i 2023 var påvirket av salget av et tilknyttet selskap.
– Vi er tilfredse med bedringen vi ser fra første tertial, selv om vi definitivt ikke er fornøyde med negative resultattall så langt i år. Nå tar vi videre grep for å forbedre våre resultater ut året og videre. Normalt er tredje tertial vårt sterkeste på grunn av naturlige sesongvariasjoner, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Nortura betjener to markeder med ulike krav innen på den ene siden råvare, og på den andre siden dagligvare, industri og servering. Samvirkeselskapet har gjennomført omfattende tiltak for effektivisering og økt lønnsomhet, med vekt på produksjonsoptimalisering og kostnadskontroll både i industrien og i administrasjonen.
For tiden gjennomfører konsernet en grundig utredning i Malvik for å vurdere muligheter for effektiviseringer og kostnadsbesparelser innen videreforedling av storfe. I tillegg har det blitt besluttet å redusere kostnader i stabs- og støttestillinger for å styrke organisasjonens økonomi og evne til å møte fremtidige utfordringer.
Omsetning: Blandet bilde preget av ubalanser
Konsernets omsetning i andre tertial falt med 145 millioner kroner til 10 017 millioner kroner. Dette skyldes hovedsakelig lavere industrisalg og redusert omsetning av livdyr.
Kategoriene pålegg, ferdigmat og deiger viser god vekst.
Dagligvaresalget trekkes noe ned som følge av underskuddssituasjonen på egg.
– Knapphet på egg i totalmarkedet fortsatte inn i andre tertial, sier Panengstuen.
Det er forventet god markedsdekning av norske egg innen våren 2025.
Dagligvaresalget av rødt kjøtt er på nivå med fjoråret, selv om pølsesalget har opplevd en liten nedgang.
– Vi ser en klar nedgang i totalmarkedet for pølser i dagligvaresalget i Norge. Utviklingen kan ha sammenheng med økt oppmerksomhet rundt forskjellen på ubearbeidet kjøtt og prosessert mat, sier Panengstuen.
Omsetningen i datterselskapene øker isolert sett med 196 millioner kroner eller 6,1% i andre tertial.
– Flere av selskapene har internasjonal virksomhet og drar nytte av svak krone, men selskapene trekkes også opp av høyere prisnivå og økt aktivitet, sier Panengsturen.
Det er spesielt Norfersk som trekker opp som følge av økt salgsvolum og klare driftsforbedringer.
Resultat: Ulike utviklinger i kjøttmarkedene
Driftsforbedringer, økt salg av pålegg og ferdigmat, og lavere strømpriser, bidrar særlig til resultatveksten.
For rødt kjøtt har høye reguleringslagre ført til lavere kapasitetsutnyttelse av egen produksjon og redusert salg av helslakt. Samtidig har prisfallet på plussprodukter påvirket marginene negativt.
Salget av hvitt kjøtt i dagligvaremarkedet er stabilt sammenlignet med fjoråret, men høye lagerbeholdninger og sterk konkurranse fra egne merkevarer (EMV) har påvirket marginene.
– Mens noen produkter møter utfordringer, ser vi en økt etterspørsel etter hvitt kjøtt. Dette er et segment hvor Nortura satser målrettet for å ta en enda større del av veksten, sier Panengstuen.
Effektivisering på Tønsberg-anlegget
Nye linjer på Tønsberg-anlegget har ført til høyere kostnader enn planlagt, men effektiviteten har bedret seg for hver periode.
– Det har vært en positiv effektivitetsutvikling på de nye skjærlinjene på Tønsberg og god drift i både slakte- og foredlingsleddet. Likevel mener vi det fortsatt er et potensiale for ytterligere effektivitetsforbedringer fremover, sier Panengstuen.