Ny PRIOR-reklame om kjønnssortering av rugeegg
(02.07.24) PRIOR og Nortura er i gang med ny metode for kjønnssortering av rugeegg. Alle PRIOR-pakker vil bli merket med produksjonsformen i løpet av sommeren.
Å kjønnssortere rugeegget vil si at man kan identifisere kjønnet på kyllingene halvveis i rugeprosessen, istedenfor etter klekking, som har vært praksis fram til nå.
Gjennom Steinsland & Co (der Nortura er deleier) har man investert i teknologi som skal fastsette om det befrukta egget er hunn- eller hannkjønn. Slik kan man skåne hanekyllingene for avliving etter at egget er klekket.
I en ny reklamekampanje for PRIOR forteller man om den nye teknologien. Selv om dette er en gledelig nyhet, innebærer det også at man må snakke om praksisen man går bort ifra. Som både er mindre hyggelig og ukjent for de fleste.
I samarbeid med WAL reklamebyrå har PRIOR valgt en variasjon over uttrykket “Høna eller egget”. I PRIORs versjon heter det “Hanen eller egget”- nå kan du faktisk velge.
I hovedrollen i PRIORs reklamekampanje finner vi Aina Nøkleby Strand fra Gutu gård i Trøgstad. Det er lenge siden PRIOR brukte bønder som avsender i en større reklamefilm, noe som man vil gjøre mer av fremover.
– PRIOR er bondens selskap og bondens merkevare. Vi er fra norske, familieeide gårder og har samvirkemodellen i bunn. Dette er det ikke alle som vet, så derfor er det viktig at vi stolt løfter frem de flotte bøndene våre, sier senior produktgruppesjef Kjersti Sørby i Hvitt kjøtt, egg og langtidsholdbart i Nortura.
Se den nye PRIOR-reklamen her: