Ofte stilte spørsmål etter dataangrepet

(12.01.22) Hvorfor får jeg ikke logget inn på Min Side? Og hvor finner jeg slaktedata? Her er ofte stilte spørsmål etter dataangrepet i Nortura.

Ansatt på medlemssenteret i Nortura, som sitter foran to skjermer.

Hva har skjedd? 

Nortura ble utsatt for et dataangrep 21. desember. Innbruddet ble avdekket av Norturas sikkerhetssystemer. Med unntak av kylling og kalkun, ble all slakting stoppet. Både skjæring og foredling på anleggene har gått tilnærmet normalt i jula. Slakting av storfe og gris ble gjenopptatt 3. januar og økte gradvis utover uka.

Hvordan logger jeg meg inn på Min Side?

Min Side er stengt som resultat av dataangrepet. Det er usikkert når og om Min Side kommer tilbake slik vi kjenner den fra tidligere.

Hvorfor får jeg ikke svar på e-post?

Norturas e-poster er nå gjenåpnet, og du kan igjen sende e-post til våre medarbeidere. Det lugger fortsatt litt i maskineriet, så det kan være lurt å følge opp med en telefon hvis du ikke får respons.

Har du sendt epost til medlemssenteret i perioden 21.desember 2021 og 2. januar 2022 er meldingen gått tapt og du må gjøre en ny henvendelse.

Hvordan melder jeg dyra mine til slakt? 

Lenker til alternativ innmelding ligger på her. For gris er det utviklet en ny heldigital innmeldingsløsning. For storfe og småfe skjer innmelding gjennom et nettskjema. I tillegg er det mulig å melde inn ved å ringe til Medlemssenteret på 95518400.

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å melde inn gris

Siden innmeldinga på gris er helt ny og utviklet i rekordfart har vi daglige servicevindu mellom 14.30 og 16.00.

Hvordan bestiller og melder jeg inn livdyr?

Her er lenker til  bestilling og innmelding av livdyr.

Når får jeg betalt for slakt?

Med noen få unntak har utbetalingen gått som normalt, 12 dager etter slakting.

Når får jeg avregningsbrevene for dyra mine?

Siden Norturas e-post har vært stengt har vi ikke klart å sende avregningsbrev. Nå som e-post igjen er oppe å gå, skal avregning komme til din e-post. De som ikke har fått avregningsbrev og fakturaer fra 21. desember vil også få disse ettersendt på e-post.

Merk: Vi får ikke luket ut gammel e-post og SMS om opprinnelig hentedag i romjula.

Hvor kan jeg se slaktedata?

Per i dag er ikke denne tjenesten tilgjengelig før avregningsbrevet kommer.

Hvor kan jeg få tilgang til årsoppgaver for 2021?

Ettersom Min Side er nede, er det dessverre ingen tilgang til denne tjenesten for øyeblikket. Nortura er kjent med de ulike fristene for regnskap osv. og jobber med alternative løsninger i god tid før fristene utløper.

Når kan jeg logge inn på beskyttede områder?

Innlogging på beskyttede områder som leveringsvilkår, fagbibliotek etc. spørres det etter tilganger for bruker, dette er sperret etter dataangrepet. Derfor fungerer ikke innlogging hverken for medlemmer eller ansatte. Det er vårt sikkerhetsteam som avgjør når dette kan åpnes igjen.